TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v7iespecial.204

Keywords:

Educational and informational technologies, Covid-19, Digital educational tools, Non-face-to-face education, Remote education.

Abstract

The emergence of the Pandemic of the new coronavirus occurred suddenly and surprised everyone with the closure of borders, commercial activities and widespread closure of all activities in educational institutions indefinitely. This scenario highlights the emerging need for the insertion of technological tools in education more effectively, so that teaching is ensured and the interaction between teachers and students can be effective. Thus, this article reflects the non-face-to-face education implemented in a compulsory way and identifies technological resources that can enable informational access and interaction between students, teachers and tutors in the educational context of pandemia. To meet this claim, a bibliographic and documentary research was undertakenI. It was found that non-face-to-face activities can be enhanced with the use of strategic resources of Information and Communication Technologies (ICT), in order to ensure dialogue between the subjects of education and effective access to information resources, indispensable for the course of learning. On the other hand, this exceptional transposition can contribute to the increasing extent of social inequalities, especially those people who are already in a situation of social vulnerability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, João Roberto Moreira. A nova regulamentação da EAD no Brasil. In: SILVA, Marcos (org.). Educação online. 2. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2006. p. 3.

ALVES, Lucineia. Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Associação Brasileira de Educação a Distância, [s. l.], v. 10, p. 83-92, 2011. Disponível em: http://www.abed.org.br/revistacientifica/Revista_PDF_Doc/2011/Artigo_07.pdf. Acesso em: 24 maio 2020.

BARROS, Josemir Almeida. Rádio e Educação: crianças ouvintes e leitoras de processos midiáticos. Associação de Leitura do Brasil, São Paulo, p. 1-13, [20--]. Disponível em: http://alb.com.br/arquivomorto/edicoes_anteriores/anais17/txtcompletos/sem16/COLE_3107.pdf. Acesso em: 22 maio 2020.

BLAUTH, Ivanete Fátima; DIAS, Nelson; SCHERER, Suely. WhatsApp como ambiente de interações na Educação à Distância; encontros síncronos e assíncronos. Holos Environment, Rio Claro, v. 6, p. 1-13, 2019. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/6298. Acesso em: 6 jun. 2020.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017.Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 154, n. 100, p. 3-4, 26 maio 2017.

BRASIL. Lei n° 4.117, de 27 de agosto de 1962. Institui o Código Brasileiro de Telecomunicações. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, p. 10413, 5 out. 1962.

BRASIL. Portaria n° 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 53, p. 39, 18 mar. 2020a.

BRASIL. Portaria n° 345, de 19 de março de 2020. Altera a Portaria MEC nº 343, de 17 de março de 2020. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 54d, p. 1, 19 mar. 2020b. Edição extra.

BRASIL. Portaria nº 473, de 12 de maio de 2020. Dispõe sobre a prorrogação do prazo previsto no § 1º do art. 1º da Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. - COVID-19. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 150, n. 90, p. 55, 13 maio 2020c. Disponível em: https://www.jusbrasil.com.br/diarios/296929006/dou-secao-1-13-05-2020-pg-55?ref=feed. Acesso em: 7 jun. 2020.

BRASIL. Portaria n°544, de 16 de junho de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, n°345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União, seção 1, Brasília, DF, ano 158, n. 114, p. 62, 17 jun. 2020d. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872#:~:text=Disp%C3%B5e%20sobre%20a%20substitui%C3%A7%C3%A3o%20das,12%20de%20maio%20de%202020.Acesso em: 14 jul. 2020.

CAMPELLO, Bernadete Santos; CENDÓN, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette Marguerite. Fontes de informação para profissionais. Belo Horizonte: EdUFMG, 2007.

COMO surgiu o EAD? EAD Conquiste seu diploma, [s. l.], 2020. Disponível em: https://www.ead.com.br/ead/como-surgiu-ensino-a-distancia.html. Acesso em: 23 maio 2020.

FAN, Wu et al. A New Coronavirus Associated With Human Respiratory Disease in China. Nature, London, v. 579, n. 7798, p. 265-269, 2020. Disponível em: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/32015508. Acesso em: 24 maio 2020.

FREIRE, Flávio. A interação professor-aluno e suas implicações pedagógicas. Revista de Ensino Educação e Ciências Humanas, Londrina, v. 1, n. 1, p. 115-121, jun. 2000. Disponível em: https://revista.pgsskroton.com/index.php/ensino/article/view/1196. Acesso em: 22 maio 2020.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1994.

FUNDAÇÃO ROBERTO MARINHO. Telecurso. Fundação Roberto Marinho, Rio de Janeiro, 2019. Disponível em: https://frm.org.br/acoes/telecurso/. Acesso em: 22 maio 2020.

LICERRO, Dener dos Santos; LUZ, Larissa Pavarinida. ArvoritoKids: Jogo Educacional Foco na Web sob a ótica de Interação Humana e Computador (IHC) a sua Importância. Revista e-F@tec, Garça, v. 9, n. 1, p. 1-31, 2019.

LINHA do tempo do Coronavírus no Brasil. Sanar Med, [s. l.],18 mar. 2020. Disponível em: https://www.sanarmed.com/linha-do-tempo-do-coronavirus-no-brasil. Acesso em: 24 maio 2020.

MAIA, Mirtes Dâmares Santos de Almeida; SILVA, Danilo Garcia da. Práticas Pedagógicas em Ambientes Virtuais de Aprendizagem: usos e abusos. Em Rede: Revista de Educação à distancia, Porto Alegre, v. 7, n.1, p. 81- 95, 2020.

MEIRINHOS, Manuel; OSÓRIO, António José. A colaboração em ambientes virtuais: aprender e formar no século XXI. Braga: Associação ArcaComum, 2014.

MOORE, Michael; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: sistemas de aprendizagem on-line. 3. ed. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

MATTAR, João. Design educacional: educação a distância na prática. São Paulo: Artesanato Educacional, 2014.

MORAN, José Manuel. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação hoje. In: BACICH, Lilian; NETO, Adolfo Tanzi; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.p. 27-52.

NUNES, Carlos Henrique Ferreira; BEZERRA, Aparecida Célia Rodrigues. Fundamentos da interação no contexto da educação a distância: uma análise dos processos interativos na Faculdade Estácio – polo Arapiraca. In: ENCONTRO INTERNACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES, 10.; FÓRUM PERMANENTE DE INOVAÇÃO EDUCACIONAL, 11., 2017, [Aracaju]. Anais [...]. [Aracaju]: Unit, 2017. p. 1-17. Disponível: em: https://eventos.set.edu.br/index.php/enfope/article/view/4996. Acesso em: 22 maio 2020.

NUNES, Enedina Betânia Leite de Lucena et al. A interação como indicador de qualidade na avaliação da educação a distância: um estudo de caso com docentes, tutores e discentes. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 23, n. 3, p. 869-887, 2018.

NUNES, Paula Ávila. Guia Rápido para utilização do Edmod. [Curitiba]: Universidade Tecnológica Federal Do Paraná, 2018.

OLIVEIRA, Maria Orminda Santos et al. Análise do Fórum de Discussão como instrumento avaliativo no curso de Ciências Biológicas da UAB/UNIMONTES. Multifaces: Revista de Ciência, Tecnologia e Educação, Montes Claros, v. 1, n. 1, p. 15-27, 2018.

SANTOS JUNIOR, Verissimo Barros; MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. Educação e COVID-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar: Educação, Cultura e Sociedade, Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 1-15, 2020.

SILVA, Camila Gonçalves; FIGUEIREDO, Vítor Fonseca. Ambiente virtual de aprendizagem: comunicação, interação e afetividade na EAD. Aprendizagem em EAD, Brasília, DF, v. 1, n. 1, p. 1-16, 2012. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/raead/article/view/3254/2229 . Acesso em: 23 maio 2020.

TEMPO de concentração das pessoas na era digital é menor que o de um peixe dourado. O Globo, Rio de Janeiro, 14 maio 2015.

TODOS PELA EDUCAÇÃO (Movimento). Análise: Ensino à Distância na Educação Básica frente à pandemia da COVID-19. São Paulo: Todos pela Educação, 2020.

VALE, Helena Cristina Pimentel; MERCADO, Luis Paulo; PIMENTEL, Fernando Silvio Cavalcante. Condições de acesso a informação no contexto do polo de educação a distância da Universidade Aberta do Brasil. Revista Docência e Cibercultura, Rio de Janeiro, v. 2, n. 1, p. 39-68, 2018.Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/30655/23584. Acesso em: 23 maio 2020.

VENDRUSCOLO, Maria Ivanice; BEHAR, Patrícia Alejandra. Investigando modelos pedagógicos para educação a distância: desafios e aspectos emergentes. Educação, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 302-311, 2016.

Published

2020-10-12

How to Cite

OLIVEIRA, B. R. de; SANTOS BARROS MAGALHÃES, T. K. .; OLIVEIRA RODRIGUES, K.; OLIVEIRA SANTOS, J.; OLIVEIRA SANTOS, T. . TECHNOLOGICAL RESOURCES THAT ENHANCE NON-FACE-TO-FACE EDUCATION IN TIMES OF THE COVID-19 PANDEMIC. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 7, n. 1, p. 129–155, 2020. DOI: 10.24208/rebecin.v7iespecial.204. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/204. Acesso em: 28 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Revisão