Librarians and Teachers

a synthesis of academic-professional trajectories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v8i.253

Keywords:

Teacher, University education, Librarianship, São Paulo School of Sociology and Politics Foundation (FESPSP), Sociology and Politics - School of Humanities

Abstract

It presents a summary of the research results on the academic-professional trajectories carried out by librarians who worked as teachers at FaBCI / FESPSP, throughout 2015. The mixed method is configured as the main methodological scope of the research. The sample space encompasses all librarians who acted as teachers at the institution, in 2015. It presents a summary of the results obtained: definition of gender and age group of participants, context of choice for the course of Library Science, year and Institution of training in Library Science, context of acting as a higher education teacher and its associated temporalities, academic training and investment in continuing education and, finally, experience in higher education and projection of future professional performance. It concludes that the insertion in teaching in Librarianship occurs, mainly, in three ways: through a personal choice, through an acceptance after directing the old teachers, or else, through an acceptance of opportunity after facing a personal dilemma. Lastly, it reiterates the importance of postgraduate courses aimed at education and the exercise of librarian practice for the composition of “making oneself” a teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Valéria Martin Valls, Sociology and Politics - School of Humanities

Doutorado e Mestrado em Ciências da Comunicação e Graduação em Biblioteconomia e Documentação pela ECA/USP, além de extensão universitária em Docência pela FGV. Coordenadora acadêmica e docente do curso de graduação em Biblioteconomia e Docente de pós-graduação da área de Ciência da Informação da FaBCI/FESPSP (Faculdade de Biblioteconomia e Ciência da Informação da Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo FaBCI/FESPSP). Membro do Conselho de Administração da SP Leituras - Associação Paulista de Bibliotecas e Leitura. Coordenadora Regional São Paulo da ABECIN (Associação Brasileira de Educação em Ciência da Informação) gestão 2019-2022. Contemplada com o Prêmio da ABECIN de melhor TCC de graduação nos anos de 2014, 2016 e 2020, como orientadora. Consultora associada em projetos ligados à gestão da qualidade, informação e conhecimento. Palestrante nos seguintes temas: gestão do conhecimento, inovação e aspectos contemporâneos da área de Biblioteconomia e Ciência da Informação.

References

ALMEIDA, Neilia Barros Ferreira de. Biblioteconomia no Brasil: análise dos fatos históricos da criação e do desenvolvimento do ensino. 2012. 159 f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2012. Disponível em: http://repositorio.unb.br/handle/10482/11170. Acesso em: 21 abr. 2021.

COUTINHO, Clara Pereira. Quantitativo versus qualitativo: questões paradigmáticas na pesquisa em avaliação. In: Colóquio ADMEE-Europa, 17., 2004, [S.l.]. Anais... 18-20 nov.2004. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/6469. Acesso em: 21 abr. 2021.

FUNDAÇÃO ESCOLA DE SOCIOLOGIA E POLÍTICA DE SÃO PAULO. Faculdade de Biblioteconomia e Ciência da Informação: retrato de uma escola, 1940-2000. São Paulo: FESPSP, 2000.

MARTUCCI, Elisabeth Márcia. A feminização e a profissionalização do magistério e da biblioteconomia: uma aproximação, Perspec. Ci. Inf., Belo Horizonte, v.1, n.2, p.225-244, jul./dez. 1996. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/download/642/430. Acesso em: 21 abr. 2021.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Formação docente: conhecimento científico e saberes dos professores, Ariús, Campina Grande, v. 13, n. 2, p. 121–132, jul./dez. 2007. Disponível em: https://www.ch.ufcg.edu.br/sites/arius/01_revistas/v13n2/01_arius_13_2_formacao_docente.pdf. Acesso em: 21 abr. 2021.

SOUZA, Ágata Nelza Gomes de. Como o bibliotecário se torna professor?: análise das trajetórias acadêmico-profissionais dos docentes de Biblioteconomia da FaBCI/FESPSP. 2015. 98 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharel em Biblioteconomia) - Faculdade de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo, 2015. Disponível em: http://biblioteca.fespsp.org.br:8080/pergamumweb/vinculos/000002/000002d0.pdf. Acesso em: 6 mar. 2021.

SOUZA, Francisco das Chagas. O ensino de Biblioteconomia no contexto brasileiro: século XX. Florianópolis: UFSC, 2009.

Published

2021-10-28

How to Cite

SOUZA, Ágata N. G. de; VALLS, V. M. . Librarians and Teachers: a synthesis of academic-professional trajectories. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 8, 2021. DOI: 10.24208/rebecin.v8i.253. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/253. Acesso em: 28 dec. 2024.