Technological Interactions and Teaching Strategies in Time of the Covid-19 Pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.314

Keywords:

Library Science – Teaching; Accessibility; Social inclusion; Assistive Technology; Emergency Remote Teaching

Abstract

It presents the process of materialization of the teaching work, from its practices and the use of technologies as well as didactics adopted in the classroom of the Graduate Course in Library Science at UFMA. Explores the Emergency Remote Teaching – ERT model that disciplines the continuity and functioning of Brazilian higher education during the Covid-19 pandemic. It offers a reflective exercise to know and understand the effects of remote interactions in the teaching and learning process, and especially in classroom practices. Its objectives are: a) to map the conception of the professors of the Library Science Course at UFMA on Emergency Remote Teaching; b) identify the systems, equipment, connectivity and tools used to explore content and activities in remote classes; c) list the challenges and opportunities opportunely found in the ERT modality by the teachers with the ERT. This is a descriptive qualitative research, using the Google Forms platform, as a data collection instrument. Based on the collaboration of respondents, without a decisive emphasis, it can be concluded that the technological environment available in an incipient way produces dissatisfaction and difficulties in the teaching-learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cláudia Maria Pinto de Abreu Pecegueiro, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Ciência da Educação pela Universidade Autônoma de Assunção (2011), Diploma revalidado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro em 12/07/2016. Mestre em Ciências da Informação pela Universidade de Brasília (2001), Graduada em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Maranhão (1988). Com publicações de livros, capítulos de livros, artigos em periódicos especializados e trabalhos em anais de congressos. Professora adjunto 4 da Universidade Federal do Maranhão, atuando no Departamento de Biblioteconomia. Consultora ad hoc da Fundação de Amparo à Pesquisa e ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Maranhão - FAPEMA. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Tecnologias Digitais na Educação, Membro do Núcleo de Pesquisa Interdisciplinar em Leitura, Comunicação e Desing de Hipermídia, Coordenadora do Projeto de Extensão Formação de Discente Pesquisador, atuando principalmente nos seguintes temas: comunicação científica, produção científica, tecnologias educacionais e leitura digital.

References

BACICH, L.; TANZI NETO, A.; TREVISANI, F. M. (org.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015. 270 p.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, Brasília, DF, seção 1, p. 39. Disponível em:

https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 10 out. 2021.

BRASIL. RESOLUÇÃO N° 2.078-CONSEPE, 17 de julho de 2020. Regulamenta o Ensino Emergencial Remoto e/ou Híbrido na UFMA durante o período de pandemia do novo Coronavírus (SARS-COV-2/COVID-19). UFMA: São Luís, 2020. Disponível em:

http://www.ufma.br/portalUFMA/arquivo/0Y4SKln1B1KZXFS.pdf. Acesso em: 15 out. 2021.

FOUCAULT, M. Microfísica do poder. 10. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2020.

MORAN, J. M. As múltiplas formas de aprender. Atividades & Experiências. jul. 2005. p. 11-13. Disponível em:

http://ucbweb.castelobranco.br/webcaf/arquivos/23855/6910/. Acesso em: 10 out. 2021.

NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; MENEZES, E. A. de O.; THERRIEN, J. A reflexividade como busca de sentidos e significados: contribuição na formação dos saberes docentes. Educação em Foco, v. 18 n. 25, p. 171-199, 2015.

RODRIGUES, J. M. C.; SANTOS, P. M. G. dos. (Orgs.). Reflexões e desafios das novas práticas docentes em tempos de pandemia. João Pessoa: Editora do CCTA, 2020.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

Published

2022-06-20

How to Cite

PECEGUEIRO, C. M. P. de A.; MARINHO, R. Technological Interactions and Teaching Strategies in Time of the Covid-19 Pandemic. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–15, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.314. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/314. Acesso em: 28 dec. 2024.