The teaching indexing policy in Library graduation

theoretical and practical link

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.325

Keywords:

Teaching in library science., Information organization., Indexing.

Abstract

Its approaches the indexing policy teaching, understood as a fundamental element for the establishment of guidelines aimed at the development of indexing, in support of the subject representation, as well as a core content present in Librarianship graduations, within the scope of the discipline Indexing and Abstracts. It aims to highlight the formative path in indexing policy in undergraduate Librarianship at the Universidade Federal de Goiás, considering the theoretical and practical link adopted in this achievement. It is a descriptive research of a qualitative nature, in the form of a case study with narrative character of teaching experience report. Its locus of investigation is the Graduate Course in Library Science at the Universidade Federal de Goiás. It appears that the educational reality of the Universidade Federal de Goiás, in the area of ​​indexing, explores the content of indexing policy from a descriptive axis of characterization of the information unit, its collection and target audience. Also explores from an applied axis, contemplating level of exhaustiveness, level of specificity, information retrieval, form of attribution of terms, indexing language, form of indexing, level of collaboration and level of combination of terms. It is concluded that, in the case under study, the formative evidence on the subject stems from its theorization and its practical constitution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lais Pereira de Oliveira, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Docente do curso de graduação em Biblioteconomia da Universidade Federal de Goiás (UFG). Doutora em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp). Mestre em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB). Bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Goiás (UFG).

References

BRAZ, Márcia Ivo; CARVALHO, Evanise Souza de. Práticas em tratamento temático da informação: interfaces de ensino e aprendizagem. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 13, n. esp. CBBD, 2017.

CHAUMIER, Jacques. Indexação: conceito, etapas e instrumentos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 21, n. 1/2, p. 63-79, jan./jun. 1988.

FERNANDES, Geni Chaves; PRUDENCIO, Dayanne da Silva. Política de indexação em bibliotecas cariocas: mapeamento exploratório. PontodeAcesso, Salvador, v. 9, n. 1, p. 122-142, abr. 2015.

FUJITA, Mariângela Spotti Lopes; GIL LEIVA, Isidoro. Política de indexação na América Latina. Ibersid, Zaragoza, v. 3, p. 155-162, 2009.

FUJITA, Mariângela Spotti Lopes; SANTOS, Luciana Beatriz Piovezan dos. Política de indexação em bibliotecas universitárias: estudo diagnóstico e analítico com pesquisa participante. TransInformação, Campinas, v. 28, n. 1, p. 59-76, jan./abr. 2016.

GARCIA, Valdenise César; REDIGOLO, Franciele Marques; BARROS, Thiago Henrique Bragato; MORAES, João Batista Ernesto de. Política de indexação e seus sentidos: um estudo a partir da análise do discurso. Informação & Informação, Londrina, v. 24, n. 1, p. 169-189, jan./abr. 2019.

GOMES, Rainner Finelli; LIMA, Gercina Ângela de. Importância da política de indexação para as unidades de informação: uma revisão sistemática da literatura. Em Questão, Porto Alegre, v. 27, n. 1, p. 210-236, jan./mar. 2021.

GUIMARÃES, José Augusto Chaves. Políticas de análisis y representación de contenido para la gestión del conocimiento en las organizaciones. Scire, Zaragoza, v. 6, n. 2, p. 49-58, jul./dic. 2000.

JESUS, Rafaela Cristina de; FUJITA, Mariângela Spotti Lopes. Política de indexação e ética: uma análise de valores éticos em manuais de política de indexação. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, Ribeirão Preto, v. 10, n. 1, p. 96-112, maio/ago. 2019.

MARINHO, Raimunda Ramos. Práticas educativas e curriculares desenvolvidas no Curso de graduação em Biblioteconomia. ConCI: Convergências em Ciência da Informação, São Cristovão, v. 2, n. 3, p. 141-170, set./dez. 2019.

PROJETO Político Pedagógico - Biblioteconomia. Universidade Federal de Goiás, 2016.

RUBI, Milena Polsinelli. Os princípios da política de indexação na análise de assunto para catalogação: especificidade, exaustividade, revocação e precisão na perspectiva dos catalogadores e usuários. In: FUJITA, Mariângela Spotti Lopes; BOCCATO, Vera Regina Casari; RUBI, Milena Polsinelli; GONÇALVES, Maria Carolina (org.). A indexação de livros: a percepção de catalogadores e usuários de bibliotecas universitárias. Um estudo de observação do contexto sociocognitivo com protocolos verbais. São Paulo: Editora UNESP; Cultura Acadêmica, 2009. p. 81-93.

RUBI, Milena Polsinelli; FUJITA, Mariângela Spotti Lopes. Elementos de política de indexação em manuais de indexação de sistemas de informação especializados. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 8, n. 1, p. 66-77, jan./jun. 2003.

SANTOS, Francisco Edvander Pires; MARTINS, Guaracy Araújo Santiago; ARAÚJO, Irlana Mendes de; LIMA, Juliana Soares; FEITOSA, Kalline Yasmin Soares; PEIXOTO, Laninelvia Mesquita de Deus; MAIA, Osvaldênia Maria Lucena. Planejamento e elaboração de uma política de indexação para bibliotecas universitárias: um estudo realizado a partir da análise da indexação e da recuperação da informação em catálogo online. Biblionline, João Pessoa, v. 12, n. 3, p. 226-237, jul./set. 2016.

TOLARE, Jéssica Beatriz; FUJITA, Mariângela Spotti Lopes; TARTAROTTI, Roberta Cristina Dal’Evedove. Política de indexação no contexto da biblioteca pública: pesquisa etnográfica com observação participante e protocolo verbal individual. Complexitas – Revista de Filosofia Temática, Belém, v. 3, n. 1, p. 100-109, jan./jun. 2018.

VIEIRA, Sara da Cruz; OLIVEIRA, Lais Pereira de; MARTÍNEZ-ÁVILA, Daniel. Política de indexação na prática: a dinâmica de planejamento e constituição atrelada ao ensino em Biblioteconomia. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 10, 2020.

Published

2022-06-20

How to Cite

PEREIRA DE OLIVEIRA, L. The teaching indexing policy in Library graduation: theoretical and practical link. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–15, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.325. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/325. Acesso em: 28 dec. 2024.