Design thinking as a methodology for action planning in information literacy

Authors

  • Matheus Ribeiro Menezes Universidade Federal de Sergipe
  • Pablo Boaventura Sales paixão Universidade Federal de Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.331

Keywords:

Information literacy; Design Thinking; Competency development.

Abstract

Design Thinking is a broad tool that can be applied in several fields, including Information Science. The problem that gives rise to this study is based on the following premise: how can Design Thinking support the planning of actions aimed at the process of Information Literacy? This paper seeks to demonstrate how Design Thinking can help in the application and consolidation of actions that foster skills and competencies necessary for the development of the Information Literacy process. The methodology studied here comes from bibliographic research in the areas of Information Science, through Information Literacy, and around Design, through Design Thinking. The study observed that Design Thinking, from its own methodology, can contribute to the development of Informational Literacy actions from the collective thought of the creators of these intervention actions aimed at the development of Informational Literacy

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA JUNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. (org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. 278p.

ANDERSON, C. A cauda longa: do mercado de massa para o mercado de nicho. Rio de Janeiro: Elservier, 2006.

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARY – ACRL. Information literacy competency for higher education. Chicago: ALA, 2000. Disponível em: http://www.ala.org/acrl/standards/informationliteracycompetency. Acesso em: 8 maio 2021.

AZEVEDO, W. O que é Design. 1. ed. ebook. São Paulo: Editora Brasiliense, 2017. Disponível em: https://play.google.com/books/reader?id=wQtDDwAAQBAJ&hl=pt&pg=GBS.PT4.w.2.0.44. Acesso em: 8 maio 2021.

BROWN, T. Design Thinking: Uma metodologia poderosa para decretar o fim das velhas ideias. São Paulo: Elsevier Editora, 2010.

BUNDY, A. Australian and New Zealand information literacy framework: principles, standards and practice. Australian and New Zealand: Institute for Information Literacy, 2004 Disponível em: https://www.utas.edu.au/__data/assets/pdf_file/0003/79068/anz-info-lit-policy.pdf. Acesso em: 8 maio de 2021.

DUDZIAK, E. A. Conhecimento da informação: princípios, filosofia e prática. Ci. Inf., Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, abr. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652003000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 maio 2021.

Educadigital. Design Thinking para Educadores. Disponível em: https://educadigital.org.br/dteducadores/. Acesso em: 8 abril 2021.

GASQUE, K.C.G.D.; TESCAROLO, R. Desafios para implementar o letramento informacional na educação básica. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 41-56, abr. 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982010000100003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 8 maio 2021.

GASQUE, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, 2012. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/13025/1/LIVRO_Letramento_Informacional.pdf. Acesso em: 8 maio 2021.

MELO, A.; ABELHEIRA, R. Design Thinking & Thinking Design: metodologia, ferramentas e reflexões sobre o tema. São Paulo: Novatec Editora, 2018.

VIANNA, M.; VIANNA, Y.; ADLER, I.; LUCENA, B.; RUSSO, B. Design Thinking: Inovação em Negócios. Rio de Janeiro: MJV Press, 2021. Disponível em: https://cdn2.hubspot.net/hubfs/455690/Ofertas/E-books/Arquivos/livro-design-thinking-business-innovation.pdf. Acesso em: 8 abr. 2021.

WARDLE, C. Notícias falsas. Es complicado. First draft. 2017. Disponível em: https://firstdraftnews.org/latest/noticias-falsas-es-complicado. Acesso em: 8 maio 2021.

Published

2022-06-20

How to Cite

RIBEIRO MENEZES, M.; BOAVENTURA SALES PAIXÃO, P. Design thinking as a methodology for action planning in information literacy. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–13, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.331. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/331. Acesso em: 19 may. 2024.