Information literacy in the basic education curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.332

Keywords:

Informational Literacy. Basic Education. Development of Competencies.

Abstract

This paper is the result of a master's research in progress that deals with the understanding of the Informational Literacy (IL) process in Basic Education. The problem of this work arises while it was observed the lack of skills and competencies regarding the handling of information, by the students, during the development of school research. Therefore, it aims to point out how the LI is a necessary process for the active search, critical selection and ethical use of information among the students of this educational level. To this end, a methodology was developed through qualitative research of exploratory nature, using techniques such as bibliographic research, as well as action research. The result of this research is the creation and application of a didactic-pedagogical material that promotes the teaching-learning of skills and competencies that guide the process called Information Literacy. At the end of the research, it is expected that the participants will develop some autonomy, critical thinking, and ethics regarding the use of information.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA JÚNIOR, O. F. Mediação da informação: um conceito atualizado. In: BORTOLIN, S.; SANTOS NETO, J. A.; SILVA, R. J. (Org.). Mediação oral da informação e da leitura. Londrina: ABECIN, 2015. 278p.

ARMSTRONG, S.; BRUNSKILL, P. Information Literacy: Separating fact from fiction. 1. ed. Huntington Beach, CA, USA: Shell Education, 2018. 200 p.

BELLONI, M. L. O que é mídia-educação. 2. ed São Paulo, SP: Autores Associados, 2009.

BICALHO, L. M.; OLIVEIRA, M. Aspectos conceituais da multidisciplinaridade e da interdisciplinaridade. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 16, n. 32, p. 1-26, 2011. DOI: 10.5007/1518-2924.2011v16n32p1. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2011v16n32p1. Acesso em: 28 maio 2021.

CANCLINI, N. G. Leitores, espectadores e internautas. Editora Iluminuras Ltda, 2008. Disponível em: https://d3nv1jy4u7zmsc.cloudfront.net/wp-content/uploads/ itau_pdf/000726.pdf. Acesso em: 08 maio 2021.

CARDOSO, L. A. A.; TOSCANO, C. A Mediação Pedagógica na Sala de Aula: O Papel do Professor na Construção do Conhecimento. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 10., 2011, Curitiba. Anais eletrônicos [...] Curitiba: Champagnat, 2011. 13466-13475 p. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5829_2776.pdf. Acesso em: 27 jun. 2021.

CARVALHO, F. C. A.; IVANOFF, G. B. Tecnologias que educam: ensinar e aprender com as tecnologias de informação e comunicação. São Paulo, SP: Pearson Prentice Hall, 2010.

DELORS, J. et al. Educação: um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 1998. Disponível em: http://www. dominiopublico.gov.br/download/texto/ue000009.pdf. Acesso em: 01 jun. 2021.

DUDZIAK, E. A. Conhecimento da informação: princípios, filosofia e prática. Ci. Inf., Brasília, v. 32, n. 1, p. 23-35, abr. 2003. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652003000100003& lng=en&nrm=iso. Acesso em: 08 maio 2021.

GASQUE, K. C. G. D.; TESCAROLO, R. Desafios para implementar o letramento informacional na educação básica. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p. 41-56, abr. 2010. Disponível em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982010000100003&l ng=en&nrm=iso. Acesso em: 11 maio 2021.

GASQUE, K. C. G. D. Letramento informacional: pesquisa, reflexão e aprendizagem. Brasília: Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, 2012. Disponível em: https://repositorio.unb.br/bitstream/10482/ 13025/1/LIVRO_Letramento_Informacional.pdf. Acesso em: 11 maio 2021.

IFLA. Manifesto IFLA/UNESCO para biblioteca escolar. Tradução Neusa Dias Macedo. São Paulo: IFLA, 2000. Disponível em: http://archive.ifla.org/VII/s11/pubs/portuguese-brazil.pdf. Acesso em: 27 maio 2021.

PERCDC LEARNHUB. QuexHub: Media and Information Literacy. 122. ed. Bacoor City, Cavite, Philippines: PERCDC Learnhub, 21 fev. 2020. Disponível em: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.gerund.hubmedia. Acesso em: 7 out. 2021.

Published

2022-06-20

How to Cite

MENEZES, M. R. .; PAIXÃO, P. B. S. . Information literacy in the basic education curriculum. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–11, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.332. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/332. Acesso em: 28 dec. 2024.