Study of the perception of university students about academic plagiarism

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.347

Keywords:

Scientific research, Ethic, Scientific integrity, Academic plagiarism, Perception

Abstract

Considering the concept of plagiarism as the appropriation or expropriation of copyright, the idea of ​​authorship is questioned in a largely digital society, marked by productivism, whose quantity, quality and recognition of research carried out and published in the academic environment often involve ethical violations. Thus, the main objective of this paper is to present the results achieved in a survey carried out in 2019 on the perception of undergraduate students enrolled in Scientific Initiation and Postgraduate programs at the Federal University of Sergipe (UFS) on Academic Plagiarism, which is a current and necessary debate, which has been widely discussed in the world academic scenario, but which, even with considerable advances, is still lacking at the national level. The research carried out, of an exploratory-descriptive nature, was based on a convenience sampling and considered as a research instrument the application of an online questionnaire, through the Google Forms platform. Based on the results obtained, it was found that undergraduates who do scientific initiation and postgraduates at UFS have few and superficial notions about plagiarism, especially from a theoretical and conceptual point of view, ignoring its specificities, forms of manifestation and the legislation or current and guiding documents on this phenomenon. Although this is a recurring theme nowadays in several spaces, there are still uncertainties about a practice so harmful to intellectual property and scientific integrity, which interferes in the construction of knowledge through specialized research.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Santos Batista, Universidade Federal de Sergipe

Graduanda do curso de Letras Português do Departamento de Letras Vernáculas da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Membro do Grupo de Estudos Filológicos em Sergipe (GEFES/CNPq-UFS).  

Renata Ferreira Costa, Federal University of Sergipe

Professora Adjunta do Departamento de Letras Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Sergipe (UFS). Mestre e Doutora em Letras, com ênfase em Filologia e Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (USP). Líder do Grupo de Estudos Filológicos em Sergipe - GEFES/CNPq-UFS. 

References

BOOTH, W. C.; COLOMB, G. G.; WILLIAMS, J. M. A arte da pesquisa. Tradução: Henrique A. Rego Monteiro. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CAPES. Orientações Capes: combate ao plágio. 2011. Disponível em: http://www.capes.gov.br/images/stories/download/diversos/OrientacoesCapes_CombateAoPlagio.pdf. Acesso em: 09 dez. 2019.

CNPq. Relatório da Comissão de Integridade de Pesquisa do CNPq. 2011. Disponível em: http://cnpq.br/documentos-da-ciac. Acesso em: 09 dez. 2019.

DINIZ, D.; TERRA, A. Plágio: palavras escondidas. Brasília: LetrasLivres; Rio de Janeiro: Editora Fiocruz, 2014.

FERREIRA, S. M. S. P. et al. Percepções dos alunos pós-graduandos da USP sobre a ocorrência de plágio em trabalhos acadêmicos (Relatório de Pesquisa). São Paulo: USP, 2013.

KIRKPATRICK, K. Evitando Plágio. Tradução de Jackson Aquino. 29 set. 2001. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.phd?id=233024. Acesso em: 09 dez. 2019.

KROKOSCZ, M. Autoria na redação científica. Inf. Inf., Londrina, v. 20, n. 1, p. 319-333, jan./abr. 2015.

MORAES, R. O autor existe e não morreu! Cultura digital e a equivocada “coletivização da autoria”. In: SILVA, R. R. G. (org.). Direito autoral, propriedade intelectual e plágio. Salvador: EDUFBA, 2014. p. 33-60.

OAB. Combate ao Plágio. Brasília, 2010. Disponível em: http://www.ufjf.br/graduacaocienciassociais/files/2008/07/Combate-ao-Pl%C3%A1gio-OAB.pdf. Acesso em: 09 dez. 2019.

PITHAN, L. H.; VIDAL, T. R. A. O plágio acadêmico como um problema ético, jurídico e pedagógico. Direito & Justiça, Porto Alegre, v. 39, n. 1, p. 77-88, jan./jun. 2013.

UFS. Resolução Nº 09/2016/CONEPE. Disponível em: https://www.sigaa.ufs.br/sigaa/public/programa/documentos.jsf?lc=pt_br&id=241&idTipo=3. Acesso em: 09 dez. 2019.

WACHOWICZ, M.; COSTA, J. A. F. Plágio Acadêmico. Curitiba: GEDAI, 2016.

Published

2022-06-20

How to Cite

BATISTA, D. S. .; COSTA, R. F. . Study of the perception of university students about academic plagiarism. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–14, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.347. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/347. Acesso em: 28 dec. 2024.