School of Arts and Crafts Thomaz Pompeu Sobrinho

Contributions to Teaching about Heritage in The State of Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v10.363

Keywords:

School of Arts and Crafts Thomaz Pompeu Sobrinho (EAOTPS), Professional qualification, Heritage education, Arts and crafts, Cultural heritage

Abstract

It takes the School of Arts and Crafts Thomaz Pompeu Sobrinho (EAOTPS) as a research topic in order to address aspects related to the institution's memory and pedagogical action. It directs the gaze to the disciplines offered aimed at the understanding of heritage and that involve the theme of conservation and restoration, also dealing with the appreciation and permanence of knowledge in arts and crafts. Of an exploratory nature, its methodological design is bibliographical and documental research, from which it addresses historical aspects of the institutionalization of heritage preservation in Brazil with the creation of the Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional (IPHAN) and presents facts related to memory from EAOTPS, with historical information about its conception by the Government of the State of Ceará. In analyzing the data, it discusses the training provided focused on heritage education, the appreciation of traditional crafts and the professional training offered in the institution's three axes of action: conservation and restoration of cultural assets; engraving techniques; and, crafts. It examines the Institutional Pedagogical Project (PPI) and identifies the guidelines adopted in teaching actions aimed at the area of heritage. It concludes by highlighting the contribution of the Thomaz Pompeu Sobrinho School of Arts and Crafts to the enhancement of heritage in Ceará as a reference equipment for the training of professionals in conservation, restoration and other areas of arts and crafts in the state.

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Author Biographies

Luzia Gabriela Dantas de Lima Mendes, Museu da Imagem e do Som do Ceará (MIS)

Bacharelado em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Possui formação básica em Conservação, Restauração e Organização de Bens Móveis e Integrados  pela Escola de Artes e Ofícios Thomaz Pompeu Sobrinho (EAOTPS). Tem experiência em conservação de acervos fotográficos e audiovisuais. Atua como Analista de Preservação, Conservação e Digitalização no Museu da Imagem e do Som do Ceará (MIS).

Jefferson Veras Nunes, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (PPGCI-UFC)

Professor do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP).

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Published

2023-12-31

How to Cite

MENDES, L. G. D. de L. .; NUNES, J. V. School of Arts and Crafts Thomaz Pompeu Sobrinho: Contributions to Teaching about Heritage in The State of Ceará. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 10, p. 01–30, 2023. DOI: 10.24208/rebecin.v10.363. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/363. Acesso em: 28 dec. 2024.

Issue

Section

Artigos de Pesquisa