Teacher training and competencies in the light of Freirean theories

Authors

Keywords:

Teacher training. Teaching skills. Paulo Freire.

Abstract

Educators and researchers are aware of the importance of teacher training and the development of skills necessary for pedagogical practice. Paulo Freire, addresses in his works, the importance of a liberating and emancipating education and brings the construction of a liberating educational thought, capable of transforming any citizen into a critical thinker, able to question the world and the society in which he is inserted. The present work is characterized as a bibliographical study through the main works of Paulo Freire, Pedagogy of the Oppressed (1968), Education as a Practice of Freedom (1967), Importance of the Act of Reading (1981), Pedagogy of Hope (1992) and Pedagogy of autonomy (1996). The objective was to reflect on the teaching skills focused on the teacher's pedagogical practices in the classroom. It is inferred that despite the term teaching competence being more technically used, Paulo Freire dealt with this theme within his works in a humanized and humanizing way, essential to the constitution of teaching knowledge and their actions with students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CAVALCANTE, L. E. Da Leitura de Mundo à Leitura da Palavra: a mediação da informação social à luz das teorias de Paulo Freire. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 17., 2016, Salvador. Anais [...] Salvador: PPGCI UFBA, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/22764/1/2016_eve_lecavalcante.pdf. Acesso em: 16 mar. 2023.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados, 1981.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Educação como Prática da Liberdade. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, P. Educação permanente e a cidade educativa. 1991. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org/xmlui/bitstream/handle/7891/1539/FPF_OPF_09_010.pdf. Acesso em: 17 mar. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

HASHIZUME, C. M.; NOGUEIRA, C, R. A. T. Sobre a noção de competência na educação e no mundo do trabalho: aproximações com a perspectiva de Paulo Freire. Dialogia, n. 42, p. 23183, 2022. Disponível em:https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/23183/9979. Acesso em: 18 mar. 2023.

MARIANI, F.; CARVALHO, A. L. A formação de professores na perspectiva da educação emancipadora de Paulo Freire. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO e ENCONTRO SUL BRASILEIRO DE PASICOPEDAGOGIA. 2009. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/52048205/educacao_emancipadora-libre.pdf?1488828085=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DA_FORMACAO_DE_PROFESSORES_NA_PERSPECTIVA.pdf&Expires=1680789420&Signature=VZaQ79RyzatFAt-rrq77Kxqi8Xy2LodXI4pmDhIFPSxtVBiwBN14F1mH7QUPYXSTbMATNZoSL0DGzgRlqiPWCkP7Zi89MKlqha96eitQvJ6euvR6x9ZCGvN39uUNOXa7jgq83NRSXKJC91N1SPP0WtZkPtnadimud1wdT6NcZkSHjFfYbtiL6rYBcst7pooeETZZP8ecaEP7bzHWZ2Spc8T8FM6CYFPbhWnTs7E16cg~djQ1kmYIvbQNRuVhkRdjmmLSmVf9yMbawn18U6-OgxD3TR6~lHPePEijric85NUypBFpI28e8rWfOGFnSlJkeNW5wtfzr7y-8yZXPAAoNw__&Key-Pair-Id=APKAJLOHF5GGSLRBV4ZA. Acesso em: 22 mar. 2023.

NELINO, J. A. M.; ROHR, F. A humanização na pedagogia de Paulo Freire. 2006. Dissertação (Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/4507/1/arquivo5382_1.pdf. Acesso em: 21 mar. 2023.

RIOS, T. A. Compreender e ensinar: por uma docência da melhor qualidade. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2002.

SILVA, E. M. A.; ARAÚJO, C. M. Reflexão em Paulo Freire: uma contribuição para a formação continuada de professores. Colóquio Internacional Paulo Freire, v. 5, p. 1-8, 2005. Disponível em: http://189.28.128.100/nutricao/docs/Enpacs/pesquisaArtigos/reflexao_em_paulo_freire_2005.pdf. Acesso em: 16 mar. 2023.

SILVA, E. M. A.; ARAÚJO, C. M. Reflexão em Paulo Freire: uma contribuição para a formação continuada de professores. Colóquio Internacional Paulo Freire, v. 5, p. 1-8, 2005. Disponível em: http://189.28.128.100/nutricao/docs/Enpacs/pesquisaArtigos/reflexao_em_paulo_freire_2005.pdf. Acesso em: 16 mar. 2023.

SOARES, M. P. S. B. Formação permanente de professores: um estudo inspirado em Paulo Freire com docentes dos anos iniciais do ensino fundamental. Revista Educação & Formação, v. 5, n. 1, p. 151-171, 2020. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5858/585862435009/585862435009.pdf. Acesso em: 22 mar. 2023.

SOUZA, K. R.; MENDONÇA, A. L. O. A atualidade da ‘pedagogia do oprimido’nos seus 50 anos: a pedagogia da revolução de Paulo Freire. Trabalho, Educação e Saúde, v. 17, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/WTSyGbbmypqL7PWfVDKtYvm/?f. Acesso em: 22 mar. 2023.

ZABALA, A.; ARNAU, L. Como aprender e ensinar competências. Porto Alegre: Penso, 2014.

Published

2023-12-11

How to Cite

MENEZES LIMA, B.; EUGENIA CAVALCANTE, L. . Teacher training and competencies in the light of Freirean theories. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 10, p. 01–19, 2023. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/368. Acesso em: 28 dec. 2024.