The training of (a) librarian (a) in front of data science and data management

analysis of the curricula of Librarianship courses in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.308

Keywords:

Data Science; Data Management; Data Librarian. Librarian – skills

Abstract

General objective is to highlight the importance of research in teaching aspects concerning Data Science, literacy and data management in the face of the formation of the Librarian in the informational context and the current market. It is specifically aimed as pedagogical proposals for the curricular components of Librarianship courses at Federal and State Universities in Brazil; Issues concerning the thematic issues mentioned above are included in the syllabus of these curricular components; to present suggestions of theoretical and practical approaches related to the topics mentioned above for the training of future information professionals. It uses as a methodology such as documentary, exploratory and descriptive research with a qualitative and quantitative approach. Analyzes the curricular structures and the pedagogical proposals of the courses of Biblioeconomics of the Federal and State Universities of Brazil. How the results are presented to educational institutions that have quantities related to data in their disciplines and suggestions of theoretical and practical approaches to be considered in the training of future information professionals for their work content.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

João Victor Moraes Sena , Universidade Federal do Rio de Janeiro

Bacharel em Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). 

References

BRIETMAN, K. Big Data Overview. Palestra apresentada no 1o. EMC Summer School on Big Data. EMC/NCE/UFRJ. Rio de Janeiro. 2013.

CORRÊA, F. C. O papel do bibliotecário na gestão de dados científicos. Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 14, n. 3, p. 387-406, 2016.

FERNÁNDEZ-MOLINA, J. C. Enfoques objetivo y subjetivo Del concepto de información. Revista Española de Documentación Científica, [S. l.], v.17, n.3, p. 320-330, 1994.

GANTZ, J.; REINSEL, D. The Digital Universe in 2020: Big Data, bigger digital shadows, and biggest growth in the far east. International Data Corporation (IDC), dez. 2012.

IBM. Vagas para cientistas de dados no ano de 2020. 2020. Disponível em: https://www.ibm.com/br. Acesso em: 17 set. 2021.

MANYICA, J. et al. Big data: The next frontier for innovation, competition, and productivity. McKinsey Global institute, 2011. Disponível em: https://bigdatawg.nist.gov/pdf/MGI_big_data_full_report.pdf (2018-07-28). Acesso em: 14 mar. 2022.

PANETTA, K. A Data and Analytics Leader's Guide to Data Literacy. Gartner, 2021. Disponível em: https://www.gartner.com/smarterwithgartner/a-data-and-analytics-leadersguide-to-data-literacy. Acesso em: 14 mar. 2022.

REIS, M, J. Ciência da Informação e Ciência de Dados: guia para alfabetização de dados para bibliotecários. 2019. Tese (Mestrado Profissional em Gestão da Informação e do Conhecimento) - Universidade Federal de Sergipe - UFS, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação e do Conhecimento, 2019.

SANTOS, R. F.; SENA, J. V. M. Bibliotecário(a) de Dados: enfoques e perspectivas de estudos na Ciência da Informação. In: ENCONTRO DADOS, TECNOLOGIA E INFORMAÇÃO, 4., 2021, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: UNESP, 2021.

SETZER, V. W. Dado, Informação, Conhecimento e Competência. Revista de Ciência da Informação, São Paulo, dez. 1999.

Published

2022-06-20

How to Cite

SANTOS, R. F.; SENA , J. V. M. . The training of (a) librarian (a) in front of data science and data management: analysis of the curricula of Librarianship courses in Brazil. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–20, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.308. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/308. Acesso em: 28 dec. 2024.