The act of teaching in adverse times

reflection on teaching practice in the pandemic context

Authors

  • Maria Cleide Rodrigues Bernardino Universidade Federal do Cariri (UFCA) https://orcid.org/0000-0002-3812-3167
  • Denise Braga Sampaio Universidade Federal da Bahia (UFBA)

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v9.342

Keywords:

Remote teaching; Paulo Freire 's pedagogy; Information teaching. Meaningful learning.

Abstract

It approaches the teaching and learning process in the Pandemic scenario by Covid-19, dialoguing with Paulo Freire and David Ausubel, intersecting with Jean Piaget and bell hooks. It aims to reflect on the teaching-learning process, from the pandemic period, considering the possible paths for the Information area, based on meaningful learning and Freirian pedagogy. The methodological procedures took place through bibliographical research and dialectical approach. It is concluded that the Pandemic revealed social and economic inequalities that impact on educational outcomes and contributed to dropouts and failures in Higher Education. And that meaningful learning is a two-way street in which everyone, faculty and students, learn. It is noticed, from the theorists under discussion, that there are possible intersections and, of future reflections, in the field of information. As an example of the dimensions of mediation of information, proposed by Henriette Gomes. This, therefore, is a preliminary study, from the perspective of such discussions, lacking in greater depth to be done in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cleide Rodrigues Bernardino, Universidade Federal do Cariri (UFCA)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Biblioteconomia (PPGB) e da Graduação em Biblioteconomia da Universidade Federal do Cariri (UFCA). Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCI) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Bolsista de Produtividade em Pesquisa, Estímulo à Interiorização e Inovação Tecnológica (BPI/2020-2022) da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico (FUNCAP). Doutora em Ciência da Informação, pela Universidade de Brasília (UnB). Mestre em Linguística pela UFPB. Bacharel em Biblioteconomia, pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Editora do periódico Folha de Rosto: revista de Biblioteconomia e Ciência da Informação. Líder do Grupo de Pesquisa UFCA/CNPq: Biblioteca Informação e Sociedade (BIS). (UFC).

Denise Braga Sampaio, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Professora do Departamento de Documentação e Informação (DDI) do Instituto de Ciência da Informação da Universidade Federal da Bahia (ICI-UFBA). Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Biblioteconomia da Universidade Federal do Cariri (PPGB/UFCA). Doutora em Ciência da Informação pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal da Paraíba (PPGCI/UFPB). Mestra em Ciência da Informação, pelo Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Pernambuco (PPGCI/UFPE). Bacharela em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Vice-líder do Laboratório de Tecnologias Informacionais e Inclusão Sociodigital (LTI Digital/UFBA). Pesquisadora da Rede Interdisciplinar de Estudos sobre Violência (RIEV/UFPB). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Inclusos (UFPB).

References

AUSUBEL, David. Educational psychology: a cognitive view. New York: Holt, Rinehart an Winston, 1968.

DANTAS, Messias P.; SILVA, Flávio Urbano; BORGES, Jacques. Uso dos mapas conceituais como ferramenta de avaliação qualitativa, com ênfase no ensino de Física. Holos, ano 34, v. 3, p. 186-200, set. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/327945653_Uso_dos_mapas_conceituais_como_ferramenta_de_avaliacao_qualitativa_com_enfase_no_ensino_de_Fisica. Acesso em: 30 mar. 2022.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021a.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: teoria e prática da libertação, uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. São Paulo: Cortez e Moraes, 1979. Disponível em: https://www.fpce.up.pt/ciie/sites/default/files/Paulo%20Freire%20-%20Conscientiza%C3%A7%C3%A3o_pp.5-19.pdf Acesso em: 30 mar. 2022.

FREIRE, Paulo. Conscientização: saberes necessários à prática educativa. 69. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021b.

GOMES, Henriette Ferreira. Mediação da Informação e suas dimensões dialógica, estética, formativa, ética e política: um fundamento da Ciência da Informação em favor do protagonismo social. Informação & Sociedade: João Pessoa, v. 30, n. 4, p. 1-23, out./dez. 2020.

GRAÇA, Daniela; OLIVEIRA, Lídia. Informação e comunicação em plataformas digitais: novos desafios para o sistema prisional português. In: PASSARELLI, Brasilina; SILVA, Armando Malheiros da; RAMOS, Fernando. E-Infocomunicação: estratégias e aplicações. São Paulo: SENAC, 2014. p. 169-200.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.

MOREIRA, Marco Antônio. ?Al final, qué és aprendizaje significativo? Revista Qurriculum, v. 25, p. 29-56, mar. 2012. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/96956/000900432.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 30 mar. 2022.

NOGUEIRA, Maria José Carvalho. Saúde mental em estudantes do ensino superior: fatores protetores e fatores de vulnerabilidade. 2017. Tese (Doutorado em Enfermagem) - Escola Superior de Enfermagem de Lisboa, Universidade Federal de Lisboa, 2017. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/28877/1/ulsd730773_td_Maria_Nogueira.pdf. Acesso em: 30 mar. 2022.

NOVAK, Joseph D.; GOWIN, Bob. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 1996.

PEREIRA, Mara Dantas. A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: uma revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, maio 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4548/4043. Acesso em: 30 mar. 2022.

PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1998.

PIAGET, Jean. A tomada de consciência. São Paulo: EDUSP, 1977.

RAMONET, Ignacio. Geopolítica do Caos. Petrópolis: Vozes, 1998.

TENENTE, Luiza; SANTOS, Emily. ‘Depois de tanta luta, precisei abrir mão da vaga na universidade’: como a pandemia pode reduzir nº de jovens com diploma. G1, Educação, 14 ago. 2021. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2021/08/14/impacto-pandemia-ensino-superior.ghtml. Acesso em: 31 mar. 2022.

Published

2022-06-20

How to Cite

BERNARDINO, M. C. R.; SAMPAIO, D. B. The act of teaching in adverse times: reflection on teaching practice in the pandemic context. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 9, n. número especial, p. 1–20, 2022. DOI: 10.24208/rebecin.v9.342. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/342. Acesso em: 28 dec. 2024.