55 years of the Pedagogy of the Oppressed by Paulo Freire

influences on education and scientific production in Information Science

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v10.367

Keywords:

Scientific production, Information Science, Paulo Freire, Pedagogy of the Oppressed, Citation analysis

Abstract

This descriptive research highlights the 55th anniversary of the book "Pedagogy of the Oppressed", assigning the goal of memorializing its contribution to research and education in the field of Information Science, by analyzing the scientific production in Brazilian journals, while considering the influences of Paulo Freire and his seminal work. It reflects the interdomain existing between this field and Education. It resorts especially to bibliometrics and scientometrics in the methodological procedure applied to the Brapci database, universally accessible in electronic media, with a time frame between 1972 and 2021. It diachronically analyzes the scientific production published in Brazilian journals of Information Science in which the mentioned book is cited. It observes the variety of scientific journals, highlighting the contrast between traditional and recent journals. In the temporal evolution in which the book under analysis is referenced in these productions, it identifies publications from the year 1987, but it was from the year 2010 that it began to gain more popularity in Information Science research. It verifies the thematic core in Information Science in the circumstances of the researches carried out, as well as the relations of thematic co-occurrence existing, structured in clusters. It finds that, in the researches on Information Science that go through the reference to the Pedagogy of the Oppressed, the most frequent subjects are Mediation, Information Mediation, Information Competence, Information, Education and Information Science. It concludes by contextualizing the results found and their importance in relation to Paulo Freire's main conceptions in the book under analysis.

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Author Biographies

Rafael Silva da Câmara, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Ciência da Informação, pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestre em Ciência da Informação, pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Bacharel em Biblioteconomia, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Juliana Lazzarotto Freitas, Instituto Nacional da Mata Atlântica (INMA)

Doutora em Ciência da Informação, pela Universidade Estadual Paulista Júlio Mesquita Filho (UNESP/Marília). Mestra em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação, pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Especialista em Gestão de Negócios, pela UFPR. Bacharela em Gestão da Informação, pela UFRPR.Bolsista do Programa de Capacitação Profissional do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)-Nível DB.

Leilah Santiago Bufrem, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Ciências da Comunicação, pela Universidade de São Paulo (USP). Mestra em Educação, pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Bacharela em Biblioteconomia e Documentação, pela UFPR. Professora Titular aposentada do Curso de Gestão da Informação da UFPR. Professora Visitante Sênior no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPR. Bolsista de Produtividade em Pesquisa Nível 1C, do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).Líder do Grupo de Pesquisa: Educação, Pesquisa e Produção Científica.

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Published

2023-12-11

How to Cite

SILVA DA CÂMARA, R.; LAZZAROTTO FREITAS, J.; SANTIAGO BUFREM, L. 55 years of the Pedagogy of the Oppressed by Paulo Freire: influences on education and scientific production in Information Science. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 10, p. 01–26, 2023. DOI: 10.24208/rebecin.v10.367. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/367. Acesso em: 28 dec. 2024.