Scrum Framework in scientific research

a possible dialogue in the supervisor-supervisee relationship

Authors

  • Danielle Teixeira de Oliveira Universidade Federal de Minas Gerais
  • Patrícia Nascimento Silva Universidade Federal de Minas Gerais https://orcid.org/0000-0002-2405-8536

DOI:

https://doi.org/10.24208/rebecin.v12.379

Keywords:

Scrum, agile methodologies, project management, academic projects, scientific research

Abstract

Agile methodologies are interactive, incremental and adaptive processes and practices arising from software development that emerged to solve problems from sequential and monolithic approaches. With the evolution of the agile model and its application in different projects, this proposal can contribute to students and teachers who are looking for ways to optimize academic production - especially in a scenario where quality scientific publications are required in a limited time, which still needs be segmented with other professional and personal activities. The objective of this work is to report the experience with adapting the Scrum framework, based on agile principles, to the academic context, specifically in writing a dissertation or thesis. This research is characterized as descriptive, exploratory and applied, with a qualitative approach, using bibliographical research techniques and direct observation. As results, Scrum roles, artifacts and events were presented, correlating them with their counterparts in academic research projects. The Scrum framework does not present a rigid and immutable structure, but rather a model with basic principles that should guide the process as a whole. Consequently, it is not a step-by-step methodology that is installed suddenly. It is a change of mentality, of culture, that needs to be embraced and incorporated by the executors for it to work. It is concluded that it is useful to use the framework in different contexts, as it has the capacity to expand the results of academic production, as long as one knows its application principles well, and is committed to following them.

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Author Biographies

Danielle Teixeira de Oliveira, Universidade Federal de Minas Gerais

Bibliotecária-documetalista na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Mestranda em Gestão e Organização do Conhecimento na UFMG.

Patrícia Nascimento Silva, Universidade Federal de Minas Gerais

Professora Adjunta no Departamento de Organização e Tratamento da Informação na Escola de Ciência da Informação (ECI) da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Pesquisadora no Programa de Pós-Graduação em Gestão & Organização do Conhecimento (PPGGOC) ECI/UFMG. Coordenadora do Núcleo de Assessoramento à Pesquisa ECI UFMG. Doutora em Gestão e Organização do Conhecimento pelo PPGGOC ECI UFMG. Atuou como Analista de Sistemas por 15 anos na área de Engenharia de Software. Interesse na área de Ciência da Informação e Sistemas de Informação, na linha de Gestão e Tecnologia, com destaque para: Recuperação de Informação, Representação e Organização da Informação e do Conhecimento, Interoperabilidade, Acesso, Uso e Reúso de Dados Governamentais Abertos, Governança de dados. Editora-chefe da Revista Múltiplos Olhares em Ciência da Informação (ECI/UFMG) e da Revista Docência do Ensino Superior (GIZ/PROGRAD UFMG). Integra a Comissão Editorial da Educação em Revista (FAE/UFMG).

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Published

2025-04-04

How to Cite

OLIVEIRA, D. T. de; NASCIMENTO SILVA, P. Scrum Framework in scientific research: a possible dialogue in the supervisor-supervisee relationship. Revista Brasileira de Educação em Ciência da Informação, São Paulo, v. 12, n. 1, p. 1–25, 2025. DOI: 10.24208/rebecin.v12.379. Disponível em: https://abecin.emnuvens.com.br/rebecin/article/view/379. Acesso em: 8 apr. 2025.

Issue

Section

Relatos de Experiência