Teaching Practices in Entrepreneurship: the co-creation of a platform to connect Information Managers
DOI:
https://doi.org/10.24208/rebecin.v12.381Keywords:
Education, Information management, Co-creation, Professional, ExtensionAbstract
The Information Management course, currently in Brazil, instigates debates and theoretical accumulation, but it is clear that there is a certain lack of knowledge and conceptual confusion regarding the potential of Bachelors in Information Management. In view of this, the article sought to show how teaching, research and extension can go together, and more, how teaching practices can contribute to solving social problems of different natures, including problems related to a professional category, such as Manager of information. To this end, participatory action research was carried out with students of a discipline at a federal public university. As a result, a platform was developed that provided practical reflection on Information Manager issues, through various co-creation processes and tools that were developed during classes. As well as the question that we need to co-create new tools for the new professional realities that are emerging and understand that the connection between people is a fundamental factor, especially for strengthening Information Managers.
Downloads
References
BARBOSA, R. R. Gestão da informação e do conhecimento: origens, polêmicas e perspectivas. Informação e Informação, Londrina, v. 13, n. Esp., p. 1-25, 2008.
DEPARTAMENTO DE CIÊNCIA E GESTÃO DA INFORMAÇÃO. Projeto Pedagógico do Curso de Bacharelado em Gestão da Informação. Curitiba, 2013. Disponível em: www.sociaisaplicadas.ufpr.br/portal/decigi/graduacao/sobre-o-curso/documentos-do-curso/. Acesso em: 02 fev. 2023.
MONTEIRO, S. A.; DUARTE, E. N. Bases teóricas da gestão da informação. , p. 89-106, . DOI: 10.11606/issn.2178-2075.v9i2p89-106 Acesso em: 24 nov. 2023.
NONATO, R. dos S.; AGANETTE, E. C. Gestão da informação: rumo a uma proposta de definição atual e consensual para o termo. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 27, n. 1, p. 133-159, jan./mar. 2022.
THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. 14 edição revisada e aumentada. São Paulo: Editora Cortez, 2005.
SEVERINO, A. J. Metodologia do Trabalho Científico. 23ª edição revista e atualizada. São Paulo: Editora Cortez, 2015.
UNGER, R. J. G.; FREIRE, I, M. Regime de informação na sociedade da informação: uma contribuição para a gestão da informação. Revista digital de biblioteconomia e ciência da informação. Campinas, v.2, n. 2, p. 87-114, jan./jun. 2005.
VALENTIM, M. L. P. Gestão da informação e gestão do conhecimento: especificidades e convergências. Londrina: Infohome, 2004. Dinsponível em:< -] infohome - colunas - organizações do conhecimento - gestão da informação e gestão do conhecimento: especificidades e convergências [- (ofaj.com.br)>. Acesso em Nov. 2023.
WERTHEIN, Jorge. A sociedade da informação e seus desafios. Ciência da Informação., Brasília, v. 29, n. 2, p. 71-77, maio/ago. 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Ribeiro, Lourença S., Rodrigues-Ferreira, Ariele da S. M., Afonso, Bruno P. D.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A REBECIN adota a licença Creative Commons CC-BY 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt_BR) , a qual permite:
- Compartilhar— copiar e redistribuir o material em qualquer suporte ou formato
- Adaptar— remixar, transformar, e criar a partir do material para qualquer fim, mesmo que comercial.
A REBECIN considera que o autor detém o direito autoral sobre sua produção, porém o autor deve concordar em ceder à revista o direito à primeira publicação. Além disso, o autor deve concordar que:
- em quaisquer publicações em repositórios institucionais, capítulos de livro ou outras produções decorrentes de trabalhos publicados na REBECIN, devem ser dados os devidos créditos à publicação inicial.
- estão autorizados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer momento antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado pela REBECIN.